0770-27 27 97 öppet idag kl. 08:30-16:00
  • Måndag08:30-21:00
  • Tisdag08:30-21:00
  • Onsdag08:30-21:00
  • Torsdag08:30-21:00
  • Fredag08:30-16:00
  • Lördag12:00-17:00
  • Söndag12:00-17:00
Stäng
Kontakta oss
på mejl här

Favoriter

Stäng
Favoriter
Favoriter
Basket
Varukorg
Meny

14 dagar ångerrätt


När du handlar på www.enemo.se har kunden alltid en 14 dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal (SFS 2005:59).

Ångerrätten gäller även om varans värde skulle ha minskat och varan inte längre kan betraktas som ny. Kunden har lov att undersöka varan för att fastslå varans art, egenskaper och funktionssätt. Det betyder att kunden får undersöka varan på samma sätt som i en fysisk butik, men inte ta varan i bruk.

Vissa varor, exempelvis hygienprodukter, (tandborstar, rakapparater, värmedynor och andra produkter under kategorin skönhetsvård) omfattas inte av ångerrätten. För dessa varor gäller ångerrätten endast om originalförpackningen/originalemballaget är oöppnat.

Alla returvaror kontrolleras alltid och om varans värde är förminskat kan du mista en del eller hela köpesumman. Se villkoren för återbetalning vid retur här under.

Ångerrätten löper ut 14 dagar efter den dag då kunden eller en annan av kunden utsedd person (dock inte transportören) fått varan i fysisk besittning. eNemo hjälper kunden att returnera produkten till säljaren och återkopplar till kunden så snart kundens ansökan om retur har mottagits.

Om ångerfristen löper ut på en lördag eller helgdag förlängs fristen till nästkommande vardag. Har kunden beställt flera varor i en och samma order som blivit levererade vid olika tidpunkter löper ångerfristen från och med den dag då kunden mottar den sista varan.

Ångerrätten gäller endast för privatpersoner.

Kunden står själv för utgifterna för returfrakten av varan, se returvillkoren här under.

Kunden kan använda sig av ångerrätten genom att fylla ut eNemos online returformulär, mejla till [email protected] eller ringa på 0770 - 27 27 97. Kunden kan också använda sig av ångerrätten genom att fylla i ett formulär på Konsumentverkets hemsida. Se formuläret här.

Kostnad för returfrakt

Fram till det att du mottar ett email om att vi är igång med att behandla din order kan du ångra dig och annullera ordern helt utan kostnad genom att kontakta oss på 0770-27 27 97 eller [email protected]. Om du ångrar dig efter det att vi har meddelat att din order är under behandling, får du som kund stå för returfrakten av varan. Detta gäller även om du annullerar ordren innan du har mottagit din vara. Du får betala returkostnaden i och med att försändelsen måste avbryts och varan returneras till lagret. Beloppet beräknas efter produktens leveranssätt (läs mer härunder). 

Om du ångrar ditt köp kan du med fördel du meddela oss via vårt online returformulär. Du kan också skicka en mejl till [email protected] eller ringa på 0770 – 27 27 97.

I returformuläret kan du välja hur du vill att vi ska hämta din produkt. 

Du debiteras en avgift för returfrakt på 499:- för alla produkter med leverans till kantsten. Observera att detta är priset per produkt. 

Samma pris (499:-) gäller även om du ångrar köpet innan du mottagit din produkt, då leverans måste avbrytas och produkterna returneras till lagret. Observera att detta också är priset per produkt.

I formuläret kan du också välja följande tilläggstjänster:

• Utbärning av returvara: 395:-. Samlat pris 894:-. (pris per produkt)
• Avinstallation och utbärning av returvara: 790:- Samlat pris: 1289:-. (pris per produkt)

För småvaror (låg vikt, ej skrymmande) som levererats via postombud är returfrakten 49:-. Observera att detta är priset per produkt. (Det är en förutsättning att returen också kan ske via postombud).

Om fraktpersonen inte kan hämta varan på avtalat datum, och detta beror på kunden, läggs det till en avgift på 395:- för en ny avhämtning.

Vi behandlar ditt returformulär inom 24 timmar och du kommer att motta en bekräftelse på det fortsatta förloppet. Kom ihåg att spara postkvittot samt eventuellt spårningsnummer när du returnerar varan.

Återbetalning

Vi returnerar dina pengar så snabbt som möjligt och senast 14 dagar efter att varan blivit hämtad av oss eller avlämnad på lagret av dig. Vi betalar inte tillbaka kostnader för tilläggstjänster vid leverans såsom inbärning, installation eller bortforsling.

Beloppet överförs alltid till samma betalningsmedel som du använde för att betala köpet, om inte annat är överenskommet. Har du t.ex. använt ett VISA-kort till ditt köp blir pengarna utbetalda till ditt VISA-kort. Du behöver inte betala andra avgifter till följd av återbetalningen.

Om vi inte har mottagit varan förbehåller vi oss rätten att behålla återbetalningen till det att vi mottar varan eller dokumentation på att varan är returnerad.

Notera: Om varans värde har minskat förbehåller vi oss rätten att inte betala tillbaka den fulla köpesumman. Värdeminskningen värderas bl.a. utifrån följande förutsättningar (ej uttömmande lista):

  • Produkten kan inte längre säljas som ny, t.ex. om du har tagit av originalemballaget.
  • Du har tagit varan i bruk.
  • Varan har blivit skadad under tiden du hade ansvaret för den. Observera att det är ditt ansvar att dokumentera varans skick t.ex. med bildbevis intill det att vi mottager den.
  • Du har hanterat varan på ett annat sätt än vad som är förenligt med varans art, egenskaper och funktionssätt.
  • Du har inte följt de begränsningar för returrätten som följer av plombering, varans typ m.m.

Särskilt för näringsidkare

Var uppmärksam på att ångerrätt och öppet köp bortfaller för företagskunder. Företag får endast den garanti som ges från tillverkaren. Garantitiden kan i dessa fall variera lite från tillverkare till tillverkare. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver garantirätten som ges från tillverkaren.

 

Favoriter

Stäng