0770-27 27 97 öppet idag kl. 08:30-16:00
  • Måndag08:30-21:00
  • Tisdag08:30-21:00
  • Onsdag08:30-21:00
  • Torsdag08:30-21:00
  • Fredag08:30-16:00
  • Lördag12:00-17:00
  • Söndag12:00-17:00
Stäng
Kontakta oss
på mejl här

Favoriter

Stäng
Favoriter
Favoriter
Basket
Varukorg
Meny

Här får du svar på dina frågor om installation

Vad skall jag göra innan en installation?

Om slangar eller kablar skall dras igenom skåp skall det finnas ett hål på 10 cm i diameter innan installatören kommer. Vi rekommenderar att du gör hålet i samma djup och höjd som till och avloppet. Installation genomförs endast på befintliga och framdragna uttag och elledningar. Medföljande till- och avloppslangar är 1,2 meter långa.

Vid installation av en diskmaskin måste det finnas ett läckageskydd i form av en droppskyddsbricka tillgängligt (medföljer inte utan köps som tillbehör). Vi råder dig att köpa till ett nytt läckageskydd samtidigt som du köper din diskmaskin

Du skall själv avmontera och ta bort den gamla varan så att installatören kan komma fram med den nya. Beställer du med bortforsling så så avmonterar installatören den gamla varan åt dig.

 

Vad följer inte med i en installation?

Vi monterar en del av de större produkterna i vårat sortiment men undantag för gasprodukter, side-by-side skåp, fläktar och vämepumpar. Installatören har dessvärre inte möjlighet för att foga, borra hål, montera köksluckor och tillpassa skåpsluckor eller bordskivor. Har du köpt en integrebar produkt så sätts inte produkten helt in i skåpet då det måste på en lucka innan det kan göras. Integrebara diskmaskiner kan därför inte heller justeras av installatören.

Det är ditt ansvar att kontrollera att dina uttag har rätt spänning, alltså 230 V alternativt 400 V. Det kan uppstå behov för extra elartiklar utöver vad som ingår som standard på din vara. Dessa ska du själv införskaffa vid auktoriserad elektriker. Det samma gör sig gällande om till ett exempel avloppslangen inte passar på det existerande avloppet.

Omhängning av dörr ingår inte i installation. Installatören sätter inte heller fast eller monterar lister. 

 

Vad får jag när jag beställer installation?

Våra certifierade montörer bär in varan till önskad placering, packar upp den, monterar och tar med sig emballaget.
Transportören fraktar varan in med en pirra/elektriskkärra. Du får se till att det finns plats att för kärran att komma in till den plats där den skall placeras. Montören kan inte lyfta vitvaran. Vi erbjuder inte uppbärning och installation till icke brofasta öar (inklusive Gotland).
 

Vad menas det med att det finns plats till att bära upp varan?

Vitvaror är vanligtvis 60 cm breda plus emballagen. Du får se till att det finns plats att för kärran att komma in till den plats där varan skall placeras. Skall varan upp för en trappa som svänger så skall det vara plats till att kärran och varan kan svänga på trappsteget. 
 

Varför tar det leveransen längre tid när jag beställer installation?

Om varan ligger på lager levereras den till installatören inom 2-5 vardagar. Installatören kontaktar dig angående en dag och tidspunkt för när installationen kan genomföras. 
Beroende på när du har beställt din vara kommer det ta 3-10 vardagar innan installationen utförs. Det kan dessvärre ta längre tid om varan inte finns på lager eller är tillfälligt slut hos producenten. 
 

Vilka krav ställs på installationen?

Våra installatörer är erfarna och certifierade, men dom är inte elektriker eller VVS-montörer.  Du skall därför vara uppmärksam på följande. 
Vattentilloppet skall ha en utvändig gänga på ½ eller ¾ tumm. (motsvarar ca 13 eller 19 mm.) Ledningar monteras bara i en existerande samlingsdosa. Det skall vara lätt att öppna och stänga för vattnet på en kran nära platsen där installationen skall utföras och det skall vara ett stabilt och regulerbart avlopp.

Särskilt gäller för ugnar och hällar at dem monteras med kablar som är 1,5 mm2 tjocka. I ett standarduttag kan och får det bara vara monteras en kabel som är 1,5 mm2 tjock.  Skall den nya ugn eller häll monteras ihop med en annan produkt skall du se till att den är två stycken uttag. 
 

Vad händer om installatören inte kan installera din vara?

Om det inte är möjligt att genomföra installationen refunderas inte beloppet för installationen. Du kan avtala en ny tid för din installation, men du står då själv för en extra installation. 
 

Om jag vill ha min gamla vara bortforslad?

Vi gör det lätt för dig att bli av med din gamla vara. När du beställer en bortforsling hämtar chauffören din vara där den nya vara levereras, det vill säga antingen vid tomtgränsen/porten eller inne i din bostad. Om du beställer installation vill våran installatör avmontera den gamla och tar den med sig om du också har valt bortforsling. Eller skall du själv se till att den är avmonterad.
Kom ihåg att du själv skall avmontera köksluckan om varan är integrerad och att produkten är tom (för matvaror, kläder med mera).
 

Skall jag själv avmontera min gamla vitvara?

Du skall som utgångspunkt alltid själv se till att din gamla vara är avmonterad innan montören kommer. Om du beställer installation av den nya varan avmonterar installatören dem gamla varan.

Favoriter

Stäng